Externe Competitie 2017-2018

’t Stokpaardje speelt in Klasse 2A van de Limburgse Schaakbond

Uitslagen en standen externe competitie:

Ronde 1, 29 oktober 2017

– ’t Stokpaardje wint van Schaakvelden met 6-0 !!

Op zondag 19 oktober speelde ’t Stokpaardje zijn eerste wedstrijd tegen het team van Schaakvelden/Venlo. De wedstrijd begon voorspoedig. Na ruim een uur spelen boekte Ton Smeets de eerste overwinning, na een kwartier gevolgd door Wim Berden, die ook zijn partij met winst afsloot. Aan bord drie kwam Arie Schakel een pion achter, maar in het eindspel winst hij de kansen te keren en won alsnog. Daarna wist Peter Simonis aan bord éen zijn pion voorsprong ook in winst om te zetten. Frank van Hoogstraten, aan bord twee, won ook zijn partij. Als laatste wist ook Ton Cremers zijn tegenstander tot overgave te dwingen.
’t Stokpaardje wint de eerste wedstrijd dus met de maximale score van 6-0 !!

Ronde 2, 26 november 2017
– ’t Stokpaardje heeft een bye en speelt vandaag niet

Ronde 3, 17 december 2017

– ’t Stokpaardje speelt gelijk tegen Blerick 4: 3-3

Op zondag 27 december speelde ’t Stokpaardje in Blerick tegen Blerick 4. Wil Lindelauf viel in op het zesde bord, omdat Arie Schakel helaas verhinderd was. Na ongeveer twee uur spelen boekte Ton Cremers aan het derde bord onze eerste overwinning, echter gevolgd door een verlies van Wil Lindelauf aan bord zes. We namen weer een voorsprong toen Wim Berden aan bord vier zijn partij (met veel geluk) won. De voorsprong werd vergroot naar 3-1 toen ook Frank van Hoogstraten aan bord twee zijn partij wist te winnen (na door het oog van de naald te zijn gekropen). Echter onze tegenstanders kwamen terug: eerst moest Ton Smeets aan bord vijf zijn koning omleggen, terwijl ook Peter Simonis aan bord éen blunderde in een overigens verloren stelling. Einduitslag: 3-3.

Ronde 4, 4 februari 2018

– ’t Stokpaardje verliest van Tegelen 2: 2½-3½

Op zondag 4 februari speelde ’t Stokpaardje zijn eerste thuiswedstrijd tegen Tegelen 2. Wil Lindelauf viel weer in op het zesde bord, omdat ditmaal Ton Smeets verhinderd was. Na ongeveer twee uur spelen boekte Arie Schakel aan het derde bord onze eerste overwinning, echter gevolgd door een verlies van Ton Cremers aan bord zes. Wim Berden kwam met zijn tegenstander remise overeen. Hierna sloeg echter het noodlot toe. Zowel Frank van Hoogstraten als Wil Lindelauf blunderden. Dat Peter Simonis uiteindelijk won aan bord 1 mocht niet meer baten. Einduitslag: 2½-3½.

Ronde 5, 4 maart 2018

– ’t Stokpaardje verliest van Venlo 3: 2½-3½

Op zondag 4 maart speelde ’t Stokpaardje in Venlo de vijfde ronde van de externe competitie tegen de koploper Venlo 3. Na ongeveer twee uur spelen haalde Arie Schakel de eerste winstpunt binnen, gevolgd door Ton Cremers met een remise. Frank van Hoogstraten kwam ondanks een pion voorsprong niet verder dan remise. Tussenstand 2-1 in ons voordeel. Helaas moest hierna Wim Berden opgeven, omdat een stukoffer verkeerd uitpakte. En toen ook Ton Smeets de koning moest omleggen was de stand in ons nadeel veranderd: 2-3. De partij aan het eerste bord moest de beslissing brengen. Peter Simonis stond op verlies en bood om tactische redenen remise aan, wat werd geaccepteerd.  Einduitslag: 2½-3½.

– ’t Stokpaardje speelt remise tegen HDSV: 3 – 3

Op zondag 8 april speelde ’t Stokpaardje thuis tegen HDSV uit Helden. Dit team scoort iets hogere Elo-punten aan de eerste drie borden, maar wij iets meer aan de lagere borden. Ondanks het zeer fraaie weer buiten werd er binnen hard om de punten gestreden. We begonnen na een uur spelen met een verliespartij: Ton Smeets moest zich tegen Pascal Schuman gewonnen geven. Na nog een uur spelen trok To Cremers de stand weer gelijk door te winnen van Luc Janssen. Daarna kwamen we op voorsprong doordat Wim Berden zijn tegenstander Jan Verbruggen pardoes mat zette. Peter Simonis had welliswaar een pion veroverd, maar het resultaat was een beroerde stelling. Zijn tegenstander voerde een keurige aanval uit op de koningstelling als op het middenveld, hetgeen resulteerde in stukwinst. Peter gaf op en de stand was weer gelijk. Frank van Hoogstraten had een interessant eindspel tegen Hans Leenders: twee verbonden vrijpionnen op de zesde  rij tegen een dame. Frank probeerde er nog remise uit te slepen, wat bijna ook lukte. Maar een ongelukkige koningszet maakte aan alle illusie een einde: stand 2 – 3. De laatste partij tussen Wil Lindelauf en Nico Grubben ging nog lang door. Wil stond weliswaar een kwaliteit voor, maar met twee dansende paarden creëerde Nico allerlei dreigingen in de stelling. Totdat Nico plots zijn dame weggaf en daarna opgaf. Door de overwinning van Wil werd de stand weer gelijk getrokken. Een prima resultaat tegen een hoger geplaatste tegenstander.

– ’t Stokpaardje sluit het seizoen winnend af: EWS – ’t Stokpaardje 2 -4

Op zondag 6 mei werd de externe bondscompetitie afgesloten met de gezamenlijke speelronde in Helden. We speelden tegen EWS uit Weert. Ton Cremers aan bord 3 moest als eerste (en gelukkig als enige) zijn koning omleggen. De voorsprong van een kwaliteit ging weer verloren en een ongelukkige paardzet kostte Ton de partij. Gelukkig kon Ton Smeets aan bord 5 de stand weer gelijk trekken. Frank van Hoogstraten aan bord 2 stond beter, maar moest later toch in remise berusten. Wim Berden kwam slecht uit de opening, en moest een gevaarlijke koningsaanval ondergaan. Deze sloeg echter niet door en toen de rook was opgetrokken had hij materieel voordeel en won de partij. Tussenstand 2½ – 1½ in ons voordeel. Peter Simonis aan bord 1 en Wil Lindelauf aan bord 6 moesten toen nog lang doorspelen. Wil wist uiteindelijk een toreneindspel tot een goed einde te brengen. De overwinning was binnen. Peter besloot ondanks een pion voorsprong – gezien de tijd – remise aan te bieden, wat werd geaccepteerd.