Externe Competitie 2019-2020

’t Stokpaardje speelt dit seizoen in Klasse 2B van de Limburgse Schaakbond

Uitslagen en standen externe competitie:

Ronde 1, zondag 6 oktober 2019
ZwartWit Maastricht – ’t Stokpaardje 4 – 2
In deze eerste ronde van het nieuwe seizoen speelde het team van ’t Stokpaardje uit tegen de nieuwe schaakclub ZwartWit uit Maastricht. Deze club is een afsplitsing van de schaakclub Maastricht en heeft een aantal goede spelers mee kunnen nemen. ’t Stokpaardje verloor weliswaar de wedstrijd, maar de uitslag geeft de verhouding goed weer. Ton Cremers wist als enige zijn partij te winnen, terwijl Wim Berden en Peter Simonis remise behaalden. Onze debutant Gerrit de Wit verloor helaas zijn partij, zoals ook Arie Schakel en Ton Smeets.

Voor de stand en uitslagen klik hier.

Ronde 2, zondag 10 november 2019
SV ’t Stokpaardje – SV Eijsden 2½ – 3½
Op zondag 10 november speelden we onze tweede externe competitiewedstrijd tegen schaakvereniging Eijsden. Ondanks dat onze tegenstanders uit het diepe zuiden kwamen en om moesten rijden vanwege de afsluiting van de A2 waren ze keurig op tijd. We hadden goede verwachtingen van deze wedstrijd gezien het verschil in Elo-rating van beide teams, maar het verliep anders. Weliswaar boekte Frank van Hoogstraten na ruim een uur spelen de volle winst en tekende Ton Cremers 20 minuten later voor remise, maar de tegenstander trok de stand na twee uur spelen gelijk: Ton Smeets moest de koning omleggen. Aan de bovenste drie borden werd verder geknokt. Wim Berden en Peter Simonis kwamen niet verder dan remise, zodat alles afhing van de laatste partij. Gerrit de Wit had de tegenstander overrompeld, maar kon net niet de beslissende doorbraak forceren. Langzaam maar zeker kwam zijn tegenstander terug in het spel en wist een eindspel te bereiken van sterk paard tegen zwakke loper. Hij maakte het keurig af en wist voor zijn team het winnende punt binnen te halen. Volgende keer beter!

Ronde 3, zondag 8 december 2019
Voerendaal 4 – SV ’t Stokpaardje  2½ – 3½
Op zondag 8 december speelden we de derde externe competitiewedstrijd tegen Voerendaal 4, bestaande uit 6 jeugdspelers. De wedstrijd werd gespeeld in Klimmen. Na ruim een uur schaken vielen de eerste punten. Frank van Hoogstraten en Ton Cremers spelend aan de borden 5 en 6 wonnen hun partij betrekkelijk gemakkelijk. Aan de overige 4 borden ging het wat moeizamer. Arie Schakel wist een toreneindspel met een pion minder keurig remise te houden. Wim Berden had in het eindspel twee paarden tegen zijn tegenstander één paard. Maar nadat alle pionnen verdwenen waren bleef er niets anders dan remise over. Gerrit de Wit aan bord 2 werd verrast door een mataanval en verloor. Tussenstand 2-3 voor ons. Peter Simonis had winstkansen: hij stond een kwaliteit voor. Toch bood hij remise aan om zodoende de winst binnen te halen. Zodoende behaalden we onze eerste zege van dit seizoen.

Ronde 4, zondag 1 maart 2020
SV ’t Stokpaardje – Voerendaal 5  4 – 2
Op zondag 1 maart speelden we de uitgestelde vierde ronde van de LiSB competitie tegen Voerendaal 5. We speelden een thuiswedstrijd in Maasbracht. Evenals tegen Voerendaal 4 speelden Frank van Hoogstraten en Ton Cremers aan de borden 5 en 6 en wonnen hun partij. Na anderhalf uur spelen won ook Peter Simonis zijn partij aan bord 2. Daarop bood Wim Berden, die een pion voorstond direct remise aan, zodat de buit binnen was. Ook Arie Schakel kwam aan bord drie remise  overeen. Tenslotte verloor Gerrit de Wit – voor de 4e keer op rij – zijn partij. Totaal uitslag 4 – 2.