Gerrit de Wit overleden

IN MEMORIAM
Gerrit de Wit  (29-7-1936 – 4-12-2022)

Op vier december jl. werd bekend dat ons lid Gerrit de Wit op 86 jarige leeftijd is overleden.

Gerrit was lid van de SV ‘t Stokpaardje vanaf het begin na de oprichting van de schaakvereniging. Na een bloeiperiode had de schaakvereniging rond 1978 een behoorlijke dip, waarbij zelfs de club weer dreigde te worden opgeheven. Er werd toch besloten om verder  te gaan en Gerrit was een van de initiatiefnemers die in een tijdelijk bestuur, bestaande naast hem uit Wim Berden en Thijs Ickenroth, daar gestalte aangaf. Gerrit in de functie van tijdelijke penningmeester.

In 1979 toen onze schaakclub definitief naar een locatie in Maasbracht ging werd een nieuw definitief  bestuur gekozen.   Gerrit werd voorzitter van ‘t Stokpaardje. Hij is voorzitter geweest tot en met 1981, toen de voorzittershamer door Roel Kleinstra werd overgenomen.

Halverwege de jaren 80 werd Gerrit lid van de schaakvereniging ‘t Pionneke in Roermond. Gerrit wilde bij ‘t Pionneke op een hoger niveau spelen.

Gerrit bleef in die periode wel een goede band houden  met het ‘t Stokpaardje in Maasbracht. Hij speelde vast elk jaar 7 weken mee in het door ‘t Stokpaardje georganiseerde Open Schaakkampioenschap Midden Limburg en later was hij ook vaste deelnemer aan het Wim Berden Rapid Toernooi.

Gerrit werd een jaar voor de coronacrisis weer lid van ‘t Stokpaardje. Hij was een trouw, gemotiveerd en begaafd clubschaker. De clubavond was zijn vaste invulling en alleen grote bijzonderheden konden hem daarvan weerhouden. Hij speelde zowel interne als externe competitie. Ook voor de externe competitie was Gerrit altijd paraat. Dat Gerrit een sterk gemotiveerde club- en competitiespeler was moge blijken uit de prachtige erelijst van prijzen die hij behaalde. Hij werd 1x clubkampioen. Hij won vier keer het Open Schaakkampioenschap Midden-Limburg en bij de Limburgse veteranen competitie 60+ zat hij 12 keer bij de eerste drie, waarvan 4 x kampioen. Het afgelopen seizoen werd Gerrit nog Allround Kampioen van onze schaakclub.

Gerrit wist al langer dat hij niet lang meer te leven had, en dat hij deze wedstrijd niet kon winnen. Hij bleef toch trouw naar onze clubavonden komen en speelde als van ouds heel sterk. Hij won recent de 1e cyclus van de onderlinge competitie.  Op zondag 13 november 2022 speelde hij aan bord 1 zijn laatste wedstrijd voor de LiSB externe competitie en wist deze wedstrijd binnen een uur winnend af te sluiten.  Zijn allerlaatste wedstrijden speelde hij op donderdag 17 november als deelnemer aan het 9e Wim Berden Rapid Toernooi.

Gerrit bedankt voor de toewijding en alles wat jij hebt betekend voor onze schaakclub.

Een groot schaker is heengegaan.  Gerrit R.I.P.

Wij wensen zijn vrouw An en kinderen en kleinkinderen veel sterkte bij het verwerken van dit grote verlies.

Arie Schakel
voorzitter.

De uitvaart is op zaterdag 10 december om 13:30 uur in het DELA uitvaartcentum ‘Tussen de Bergen’, Kitskensdal 60 te Roermond.