Externe Competitie 2021-2022

Nadat er vorig seizoen geen externe competitie was vanwege de corona-pandemie is er dit seizoen weer een externe competitie van start gegaan. SV ’t Stokpaardje speelt ook dit jaar in de 2e klasse van de LiSB.

Ronde 1, zondag 17 oktober 2021
SV Posterholt – SV ’t Stokpaardje ½ – 5½
Ons team boekte in deze midden-limburgse derby een eclatante overwinning! Posterholt werd – om in schaaktermen te spreken – van het bord geveegd. Invaller Rob Jongbloed boekte al snel de eerste overwinning, gevolgd door Wim Berden. Even later zegevierde ook Wil Lindelauf. Bij de stand van 0-3 accepteerde Peter Simonis om tactische redenen het remiseaanbod van zijn tegenstander, hoewel hij al de kwaliteit voor stond. Hiermee was de overwinning binnen. De laatste twee partijen duurden wat langer, maar uiteindelijk trokken ook Gerrit de Wit en Ton Cremers aan het langste eind.

Voor de uitslagen en stand klik hier.

Ronde 4, zondag 20 februari 2022
’t Stokpaardje – SV Eijsden: 4-2
Nadat ronde 2 voor ons een bye was en ronde 3 werd uitgesteld naar zondag 10 april kon eindelijk ronde 4 wel doorgaan. We hadden enige moeite om een compleet team op de been te brengen maar doordat Wim en Peter hun partij op zaterdag konden vooruit spelen is dat toch gelukt. Wel moesten ze daarvoor naar Eijsden rijden, maar het loonde de moeite want beide heren wonnen hun partij. Bij aanvang van de thuiswedstrijd in Maasbracht stond ’t Stokpaardje dus al met 2-0 voor. Echter moesten Arie en even later Ton hun tegenstander feliciteren, zodat rond theetijd de stand weer gelijk was: 2-2. Gerrit deed het echter aan het eerste bord zeer goed en wist zijn partij te winnen. Restte de partij van Wil. Met duidelijk materiaal voordeel ging hij voor de winst. Zijn tegenstander wilde van opgeven echter niet weten, totdat hij practisch werd mat gezet. Aldus wonnen we deze wedstrijd met 4-2. Een mooi resultaat.

Ronde 5, zondag 20 maart 2022
Blerickse SV – ’t Stokpaardje: 3½-2½
Helaas speelden we ditmaal met een onvolledig team. Met ons kleine ledenaantal zat dit er aan te komen. We begonnen dus al met een 1-0 achterstand. De overblijvende 5 partijen leverde een gelijke stand op. Gerrit de Wit en Peter Simonis wonnen hun partij, Arie Schakel speelde remise, maar Ton Cremers en Wil Lindelauf verloren echter. Dus helaas werd dit dus onze eerste verliesronde in deze competitie.

Voor de stand en uitslagen klik hier

Ronde 3, zondag 10 april 2022
DJZ 2 – ’t Stokpaardje: 3-3
Deze wedstrijd, die oorspronkelijk gepland stond voor 12 december 2021, werd ingehaald op zondag 10 april 2022. Ook nu waren we weer niet compleet. Wegens corona en ziekenhuisopname moesten we 2 spelers missen. We begonnen dus weer met een achterstand, nu zelfs 2-0. Maar met een positieve wedstrijdmentaliteit begonnen de 4 overgebleven spelers met goede moed aan hun wedstrijd. Als eerste wist Wim Berden zijn wedstrijd te winnen, maar Arie Schakel trof een sterke tegenstander en moest de vlag strijken. Tussenstand 3-1 voor DJZ. Maar de 2 overige wedstrijden werden in ons voordeel beslist: Bradley Bakker en Wil Lindelauf wonnen, waardoor de einstand gelijk werd: 3-3!!. Een prachtige prestatie van ons gehavend team en dit zelfs tegen de koploper.

Ronde 6, zondag 1 mei 2022
’t Stokpaardje – Voerendaal 5: 1-3
Dit was onze tweede thuiswedstrijd, maar ook nu waren we weer incompleet door ziekte en vakantie. Maar ook onze tegenstanders kwamen om dezelfde soort reden ook met 4 man opdagen. De borden 5 en 6 kenden daardoor de uitslag 0R-0R. Aan de overige 4 borden verliep de strijd niet naar onze wens. Binnen het uur moest Wim Berden opgeven. Maar door een mooie overwinning wist Wil Lindelauf de stand weer gelijk te trekken. De wedstrijd aan de borden 1 en 2 duurde wat langer, maar ook Arie Schakel en Peter Simonis moesten de koning omleggen. Resultaat een onverwachte 1-3 nederlaag.

Ronde 7, zondag 29 mei 2022
’t Stokpaardje – Voerendaal 4: 1-5
Door een nog niet opgehelderd misverstand dacht de teamleider van ’t Stokpaardje dat er uit gespeeld moest worden, zodat om 13:00u het team van Voerendaal 4 in Maasbracht stond en wij in Klimmen. Na telefonisch overleg was Voerendaal zo sportief om terug naar Klimmen te rijden en daar de wedstrijd te spelen. Om 14:00 uur was iedereen aanwezig en kon de wedstrijd beginnen. ’t Stokpaardje had maar 5 spelers meegenomen, dus we begonnen met een 0-1 achterstand. Na ruim een uur spelen moest Wim Berden helaas opgeven, even later gevolgd door Gerrit de Wit. Stand 0-3. De overige drie wedstrijden duurde wat langer. Tenslotte  wist Wil Lindelauf het eerste have punt binnen te halen. Onze invaller Rob Jongbloed wist een gewonnen stand niet te verzilveren en verloor alsnog. Peter Simonis had in het middenspel een pion geofferd en kreeg daardoor beter spel, maar een directe weg naar winst was nog niet te zien. Besloten werd tot remise. Resultaat een fiks pak slaag: 1-5!

Voor de stand en uitslagen klik hier.

In deze competitie is ’t Stokpaardje als 4e geëindigd. We behaalden 5 matchpunten en 17 bordpunten. We kenden een vliegende start met 2 overwinningen. Maar de laatste twee rondes tegen Voerendaal 4 en 5 gingen hopeloos mis. Een serieus probleem was dat we 2x met een onvolledig team moesten spelen. Dat moet volgend jaar beter!