Externe Competitie 2022-2023

’t Stokpaardje heeft een bye

Ronde 2, zondag 13 november 2022
Schaesberg 4 – ’t Stokpaardje ½ – 3½

Doordat Schaesberg niet over haar clublokaal kon beschikken werd deze wedstrijd in Maasbracht gespeeld. Helaas kwamen onze tegenstanders slechts met twee man opdagen. Gerrit de Wit speelde aan het eerste bord en won snel, waarna Arie Schakel remise voorstelde dat werd geaccepteerd. Om half drie kon iedereen weer naar huis.

Ronde 3, zondag 11 december 2022
’t Stokpaardje – Op zijn plaats 4 – 0

Op zijn plaats is een schaakvereniging voor de jeugd. Onze tegenstanders waren geschat tussen de 8 en 12 jaar. Er werd overtuigend door ons gewonnen.

Ronde 4, zondag 5 februari 2023
DJC Stein 2 – ’t Stokpaardje 3 – 1

We begonnen met goede moed aan deze wedstrijd. Maar wellicht hebben we onze tegenstanders wat onderschat. De tegenstand was heftiger dan verwacht. Peter Simonis wist aan bord 1 weliswaar te winnen met een gewaagd stukoffer, maar de andere 3 borden gingen kansloos ten onder.

Ronde 5, zondag 19 maart 2023
’t Stokpaardje – Sjaak Mat 3 – 1

Deze ronde deed Bradley Bakker mee aan bord 1. Na 2 uur spelen haalde hij de volle winst binnen. Korte tijd later moest Arie Schakel aan bord 4 echter opgeven. Stand 1-1. Driekwartier later wist Wim Berden door zijn dame te offeren zijn tegenstander mat te zetten achter de paaltjes. Stand 2-1. Peter Simonis spelend aan bord 2 hoefde slechts remise te maken om de winst binnen te halen. Echter door pion promotie kreeg hij de betere stelling en wist daardoor te winnen. Einstand 3-1. Een keurig resultaat!

Ronde 6, zondag 16 april 2023
Maastricht 2 – ’t Stokpaardje 1-3

Deze ronde werd gespeeld in Sporthal De Geusselt in Maastricht, waar SV Maastricht zijn clublokaal heeft. We waren compleet en ruim op tijd aanwezig. Na ruim een uur spelen moest onze speler aan het tweede bord – Wim Berden – de eer laten aan een jonge talentvolle dame. Dat was een slechte start. Gelukkig kwamen de overige drie borden goed uit de opening. Toch duurde het nog even voordat Frank van Hoogstraten aan bord vier de felicitaties ontving van zijn tegenstander. De stand was weer gelijk. Ook Arie Schakel – aan bord 3 – ondervond flinke weerstand hoewel hij materieel voor kwam te staan. Ook hij kon uiteindelijk de volle winst bijschrijven. Stand 1- 2. Peter Simonis aan bord 1, kwam al vroeg in de partij een stuk voor, maar de stelling was zeer gesloten. Toen eenmaal wat stukken waren geruild en de c-lijn werd open gebroken kon de d-pion aan zijn opmars beginnen. Een blunder van de tegenpartij maakte abrupt een einde aan de strijd. Eindstand 1 – 3 in het voordeel van ’t Stokpaardje. Door dit fraaie resultaat staan we nu aan kop van de ranglijst!

Ronde 7, zondag 7 mei 2023
Schaesberg 3 – ’t Stokpaardje 1½ – 2½: ’t Stokpaardje kampioen!!

Deze ronde bleek te beslissen over het kampioenschap van deze klasse. DJC 2 en ’t Stokpaardje hadden even veel matchpunten als, maar DJC had 1½ bordpunt minder. Aangezien zij tegen de lantaarndrager moesten spelen (die bijna alle wedstrijden met 0-4 had verloren) mocht worden verwacht dat zij ook 4 bordpunten zouden binnenhalen. Dat betekende dat wij deze wedstrijd tegen Schaesberg 3 met minimaal 3-1 moesten winnen om onze voorsprong in bordpunten te behouden. Bij een gelijk aantal bordpunten zou DJC 2 kampioen zijn, omdat de onderlinge wedstrijd door DJC was gewonnen.
Wim Berden startte goed en wist na een uur spelen het eerste winstpunt te scoren. Daarna duurde het nog een uur voordat Frank van Hoogstraten remise overeen kwam met zijn tegenstander. Peter Simonis had intussen ook de betere stelling, maar zijn tegenstander offerde een paard tegen drie pionnen en kreeg tegenkansen. Peter weigerde aanvankelijk een remise aanbod maar moest later hier toch in berusten. Stand 2-1. Belangrijk was dus de uitslag van de laatste partij. De stelling van Arie Schakel was pot remise met lopers van ongelijke kleur. Na nog enig doorspelen werd ook hier tot remise besloten. Eindstand 2½ – 1½. We hadden de wedstrijd dus wel gewonnen, maar de beoogde 3 – 1 was niet gehaald. Thuis gekomen zagen we dat DJC echter niet met 4-0, maar met 3-1 had gewonnen. Daardoor behield ’t Stokpaardje 1 bordpunt meer en werd hierdoor kampioen in klasse 3B!

Voor uitslagen en eindstand klik hier