Externe Competitie 2023-2024

In dit seizoen speelt ’t Stokpaardje in klasse 3A van de LiSB

Ronde 1, zondag 15 oktober 2023
’t Stokpaardje – Maastricht 4: 4-0, een formidabele start van het nieuwe seizoen

Het nieuwe seizoen van de externe LiSB competitie ging op zondag 15 oktober van start. Het betrof voor ons een thuiswedstrijd tegen Maastricht 4. Ons team was versterkt met Bradley Bakker aan bord 1. Peter Simonis schoof daardoor door naar bord 2, terwijl Wim Berden en Arie Schakel de borden 3 en 4 voor hun rekening namen. Onze tegenstanders kwamen met een jeugdige ploeg met een gemiddelde ELO-rating van 1288. Na een welkomstwoordje van onze voorzitter Arie werden om 13:00 uur de klokken aangezet. De situatie verliep voor ons gunstig, op alle 4 de borden was voor ons een voordelige stand ontstaan. Na een uur spelen kreeg Wim Berden als eerste de felicitaties van zijn tegenstander. Genoeg tijd over om nog een potje te spelen. Even later haalde Bradley Bakker de winst binnen. Stand 2-0. Peter Simonis zag een koningsaanval stranden en bood remise aan om de volle winst binnen te halen. Zijn tegenstander wilde doorspelen om de mogelijkheid voor een remise-uitslag open te houden. Hierna won Arie echter zijn partij en hadden we de overwinning binnen. Toen kreeg Peter alsnog een remise aanbod, maar er was een eindspel ontstaan met winstkansen. Peter wist door zetdwang zijn tegenstander in de verdediging te dwingen. Deze gaf pas op de 66e zet op, waardoor ’t Stokpaardje de volle 100% winst binnen haalde. Een fantastische start!!

Voor uitslagen klik hier

Ronde 2, zondag 12 november 2023
’t Stokpaardje – Op zijn plaats 1: 4-0

Helaas kon onze tegenstander geen team op de been brengen, vanwege allerlei andere verplichtingen van deze jonge spelers.

Voor uitslagen klik hier

Ronde 3, zondag 10 december 2023
Leudal 2 – ’t Stokpaardje: ½-3½

Op zondag 10 december reden we naar Buggenum voor onze eerste uitwedstrijd tegen Leudal 2. Ons team bestond uit Max Pedschenko, Peter Simonis, Wim Berden en Frank van Hoogstraten. In het eerste uur verliepen de wedstrijden voor ons niet ongunstig. Frank had al gauw een loper te pakken voor 2 pionnen, maar Wim moest een pion inleveren. De partijen van Peter en Max gingen gelijk op. In het middenspel kreeg Wim meer greep op de stelling, won zijn pion terug en creëerde een verre vrijpion. Het eindspel van koning met ieder 3 pionnen ontstond, maar de zwarte koning moest naar de verre vrijpion toe, en kon daardoor zijn eigen pionnen niet meer verdedigen. Wim maakte daar optimaal gebruik van en kon daarmee de winst binnen halen. Bij Frank was het nog niet zo makkelijk de materiaalwinst in winst om te zetten omdat er nog veel stukken op het bord stonden. Maar ook hij maakte het keurig af en scoorde het tweede winstpunt. Max wist met de witte stukken een koningsaanval te beginnen, door de dame met toren op g7 gericht te houden, maar zijn tegenstander hield kranig stand, zodat uiteindelijk tot remise besloten werd. Restte nog de partij van Peter. Hij kreeg met de zwarte stukken de inmiddels overbekende London-opening voorgeschoteld. De partij verliep gelijk op totdat zij tegenstander een kwaliteit tegen een pion moest inleveren. Toen was het zaak de gesloten stelling open te breken om de torens meer effect en ruimte te laten hebben. Peter sloeg tot tweemaal toe een remiseaanbod af en haalde de winst binnen.
Opnieuw een ruime overwinning!!

Voor uitslagen en stand klik hier

– Ronde 4, zondag 10 maart 2024
’t Stokpaardje – Pionneke 2: 3 – 1

Op zondag 10 maart speelden we thuis tegen het tweede team van ’t Pionneke uit Roermond. Wim Berden was helaas door ziekte verhinderd maar we hadden een prima vervanger met Bradley Bakker. Ook Max Pedchenko maakte deel uit van ons team, dus we gingen weer voor de maximale uitslag. Maar onze tegenstanders gaven zich niet zomaar gewonnen. Dat bleek wel uit het feit dat Arie Schakel aan bord 4 als eerste moest capituleren. Gelukkig kwam Peter Simonis aan bord drie beter te staan. Hij kwam een licht stuk voor te staan, maar zijn tegenstander gaf niet op totdat hij uiteindelijk mat stond. Na 2 uur schaken was de stand weer gelijk. Aan de eerste 2 borden stonden nog veel stukken op het bord en waren de kansen nog onduidelijk. Maar de situatie verbeterde zich in os voordeel. Allereerst was het Bradley Bakker die aan bord 1 de winst binnenhaalde, gevolgd door Max Pedchenko aan bord 2.

Weer een fraaie overwinning, de vierde op rij. Wij voeren nu de ranglijst aan met 8 matchpunten en 14½ bordpunten.

Voor uitslagen en stand klik hier

– Ronde 5, zondag 14 april 2024
EWS – ’t Stokpaardje 1 – 3

Op zondag 14 april speelden we uit tegen EWS uit Weert. Ons team bestond ditmaal uit Max Pedchenko, Peter Simonis, Wim Berden en Frank van Hoogstraten. Hoewel onze tegenstanders tot nog toe niet goed presteerden in deze competitie, blijft onderschatting een gevaar. Zo moest Wim al ras twee lichte stukken inleveren voor een toren. Ook Peter kwam niet goed uit de opening. Door de gesloten stelling kreeg hij zijn stukken niet ontwikkeld. Gelukkig ging het Frank voorspoedig en wist hij als eerste de overwinning binnen te slepen. Een klein uurtje later wist Wim zijn partij toch nog remise te houden. Ook Peter kon afwikkelen naar een eindspel met een pion minder maar met ongelijke lopers, met remise als resultaat. Bleef over Max die met wit nog bijna alle stukken op het bord had staan. Zijn stelling was echter beter en toen zijn tegenstander een valletje over het hoofd zag was mat niet meer te vermijden, een fraaie overwinning van Max! Einstand 3-1 in het voordeel van ’t Stokpaardje.

Weer een fraaie en ruime overwinning, de vijfde op rij. Wij voeren nu de ranglijst aan met 10 matchpunten en 17½ bordpunten. Maar we moeten nog spelen tegen de nummers 2 en 3 van de ranglijst, dus het blijft spannend!

Voor uitslagen en stand klik hier